نقد آموزش و پرورش ( نگاه مدرکی در استخدام معلمان در مقاطع مختلف )

تصویر_شاخص_نوشتار_ها

بسم الله الرحمن الرحیم

انسان ابعاد مختلفی دارد که باید پرورش پیدا کند مثل جسمی ، اجتماعی ، اعتقادی ، اخلاقی ، علمی و …

آموزش و پرورش کنونی با اینکه متولی رشد و تربیت جامعه است اما در آن تنها به بعد علمی و در واقع قسمتی از آن می پردازد که فقط تحصیل علم است نه تولید علم و در واقع تحصیل آن هم محدود به کتب خاص تدوینی توسط خود آموزش و پرورش و در مدارس است نه تحصیل هر شاخه ی علمی و در هر مرکز علمی.

یک مثال از حاکم بودن این نگاه بر ساختار آموزش و پرورش این است که معلمین مقاطع مختلف تحصیلی بر اساس سطح مدرک علمی انتخاب می شوند. مثلا معلم ابتدایی دیپلم ، معلم راهنمایی فوق دیپلم و معلم دبیرستان لیسانس داشته باشد.

یعنی نگاه این است که خب اطلاعات یک دیپلم برای یاددهی به دانش آموز ابتدایی کافی است.

در اینجا تخصص گرایی معنایی ندارد. یعنی اینطور نیست که ملاک ما این باشد معلم متخصص ابتدایی داشته باشیم یا معلم متخصص راهنمایی و معلم متخصص دبیرستانی.

دانش آموزان بر اساس رده ی سنی روحیات مختلفی دارند ، به روش های مختلفی یاد می گیرند و پرورش و برخورد با آنها متفاوت است . آیا معلم فقط انتقال دهنده ی اطلاعات است که اگر دیپلم داشت برای ابتدایی کافی باشد.

اما راه حل و پیشنهاد اصلاحی ما در اینجا کاملا مشخص است و آن این است که باید معلمین متناسب هر مقطع تحصیلی تربیت شوند نه به صورت ضمن خدمت بلکه قبل از استخدام ملاک این باشد که معلم تخصص کدام رده ی سنی را داراست.

در واقع نه تنها معلم دبستان نباید دارای مدرک پایین تر باشد بلکه شاید به علت اینکه همه ی دروس را آموزش می دهد و مخاطب سنی او یک کودک در حال تغییر و تکامل شخصیت است باید تخصص و علم بیشتری هم داشته باشد. کما اینکه در بسیاری از کشورها نیز به همین صورت است.

Share:

ارسال یک در تیکت پاسخ جدید آمد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها