عدم ارتباط ساختاری مدرسه با اولیاء با چه آسیب هایی ؟ ( از سلسله مباحث نقد آموزش و پرورش )

تصویر_شاخص_نوشتار_ها

بسم الله الرحمن الرحیم

عدم ارتباط ساختاری مدرسه با اولیاء با چه آسیب هایی ؟

در نظام کنونی آموزش و پرورش دانش آموز توسط اولیاء در ساعت مشخص به مدرسه سپرده می شود و ارتباط مدرسه و اولیاء یک رد و بدل دانش آموز خواهد بود.

اگر ولی دانش آموزی خیلی مسئولیت پذیر باشد هر چندوقت یکبار به مدرسه سر زده و از وضعیت درسی و اخلاقی فرزند خود اطلاع پیدا می کند. در اینجا هیچ ساختار مشخص و الزامی برای ارتباط و تعامل مدرسه و اولیاء وجود ندارد.

مدرسه از نظر اخلاقی هیچ اطلاعی از مشکلات دانش آموز در خانه و خانواده پیدا نمی کند و همچنین خانواده هیچ اطلاعی از وضعیت دانش آموز در مدرسه پیدا نمی کند.

دانش آموز توسط یک رابطه ی مستمر رصد نمی شود بلکه وقتی مدرسه یا خانواده اطلاع پیدا می کنند که مشکلی در ظاهر ایجاد شود مثلا خانواده ببیند فرزندش زخمی و آسیب دیده به خانه آمده تازه می فهمد که فرزندش مدت زیادی است با فلان همکلاسی اش مشکل داشته است و مسئله را جویا می شود یا اینکه یک کلیپ مبتزل در گوشی همراه فرزند خود می بیند و تازه می فهمد که چه فضایی در مدرسه وجود دارد.

یا بالعکس معلمی می بیند نمرات درسی دانش آموزش به شدت کاهش یافته بعد با تحقیق می فهمد مشکل خانوادگی در منزل برای او بوجود آمده است. یعنی همیشه بعد از اتفاق تازه مدرسه و اولیاء مجبور می شوند با هم ارتباط برقرار کنند.

مدرسه ای خیلی کارا باشد جلسات ماهانه ای با اولیاء برگزار می کند و یا برای حضور والدین منتخب در انجمن اولیاء و مربیان دعوت می کند اما هیچ ساختار مستمری برای این ارتباط وجود ندارد و اندیشیده نشده است.

Share:

ارسال یک در تیکت پاسخ جدید آمد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها