روشهای مختلف چیدمان کلاس

تصویر_شاخص_نوشتار_ها

بسم الله الرحمن الرحیم

روش های مختلف چیدمان کلاس

نویسنده : عمادطیبی

اصلی ترین قسمت در چیدمان کلاس درس ، نحوه ی چیدمان و جایگاه دانش آموز و معلم است.

باید توجه کرد هر چیدمانی از صندلی ها و جایگاه ها ، برای یک نحوه ی تدریس و کلاس داری مناسب است و هر کدام مزیت ها و کاستی های متناسب با خود دارد و نمی توان مطلقا یکی را بر دیگری ترجیح داد.

ما در اینجا چند روش عمده ی چیدمان کلاس را بیان می کنیم.

۱- ردیفی تک نفره

این نوع چیدمان صندلی برای کلاس های کلاسیک بسیار مناسب است ، در کلاس هایی که معلم محور است و دانش آموز موظف به انجام فعالیت های تکنفره در کلاس است مناسب ترین است.

از مزیت های این چیدمان عدم ارتباط دانش آموزان با یکدیگر و عدم حواس پرتی و در نتیجه توجه به معلم است و برعکس برای قسمت هایی از آموزش که دو دانش آموز باید با هم ارتباط داشته باشند مناسب نیست.

۲-ردیفی دو نفره یا نیم کتی

در این آموزش معلم محوریت دارد و دانش آموزان دو نفره می توانند کار مشترک انجام دهند ، اما همین ارتباط دو نفره می تواند در مواقعی حواس پرتی هم ایجاد کند.

۳- ردیفی سینمایی

این نوع چیدمان صندلی ها همچون صندلی های سینما در پلکان های یک شیب قرار می گیرند.

در این نوع چیدمان معلم محور افراد می توانند بدون مزاحمت دید ، معلم را ببینند.

از مشکلات این نوع چیدمان عدم دسترسی معلم به دانش آموز است.

۴- حلقه ای معلم محور

این نوع چیدمان ، صندلی ها در اطراف اتاق چیده می شوند و در یک ربع حلقه تخته و جایگاه معلم قرار دارد ، معلم می تواند هم بحث فردی داشته باشد ، هم بحث های گفتمانی شکل دهد ، بیشترین مزیت آن این است که معلم می تواند به تک تک دانش آموزان دسترسی داشته باشد و رسیدگی کند.

از مشکلات این نوع چیدمان این است که در مواقع تدریس معلم پای تخته ، افراد باید گردن خود را بچرخانند و اگر تدریس فردی به طول بیانجامد ، گردن دانش آموزان خسته می شود.

مشکل دیگر مکان زیادی است که این نوع چیدمان اشغال می کند.

۵- حلقه ای گفتمانی

این نوع چیدمان دانش آموز محور است و برای بحث های کاملا عمومی بسیار مناسب است ، در اینجا معلم نیز مانند دیگر افراد در حلقه قرار می گیرد و در جاهای لازم بحث را مدیریت و کنترل می کند.

اما در این نوع چیدمان ، توجه بر معلم نخواهد بود و کنترل مباحث جمعی کمی مشکل خواهد شد.

۶- گروهی یا میزگردی

در این نوع چیدمان دانش آموزان دور یک میز می نشینند .

این نوع چیدمان برای کلاسهایی که نیاز به کار گروهی مثل حل تمرین جمعی و… دارد بسیار مناسب است.

از مشکلات آن مواجه بودن دانش آموزان با یکدیگر و عدم کنترل معلم بر افراد خواهد بود.

نوع صندلی در هر یک از چیدمان ها مهم است.

در اینجا چند نوع عمده ی میز و صندلی های مورد استفاده را اشاره می نمائیم.

صندلی دسته دار

این صندلی ها دو نوع دسته بلند و  دسته کوتاه دارند.

دسته بلند برای کلاس هایی که دانش آموز کار فردی بیشتری دارد مناسب است مثل کلاس های حل تمرین ، نقاشی و… . مشکل دسته بلند این است که دانش آموز به سختی می تواند از جا بلند شود . دسته کوتاه برای کلاسهایی که دانش آموز بیشتر از روی کتابی روخوانی می کند و کمتر مشغول یادداشت است مناسب است.

صندلی های دسته دار به دو نوع دسته متحرک و دسته ثابت هم تقسیم می شوند.

اصولا اگر دسته متحرک باشد و باز و بسته شود ، دانش آموز راحت تر می تواند از جایگاه خود بلند شود.

اگر می خواهید داشن آموز از جایگاه خود ، جز در مواقع خاص بر نخیزد ، دسته ی ثابت شاید مناسب باشد.

نیمکت

برای نشستن دو نفر در یک جایگاه و فعالیت های دو نفره ، نیم کت مناسب است.

مشکل نیم کت های چوبی سفتی آنها است و تکیه افراد به نیم کت پشتی نیز باعث آزار و اذیت افراد می شود.

برخی نیم کت های جدید خود دارای پشتی هستند ، در واقع دو صندلی به هم چسبیده اند که می تواند مناسب باشد و یا اینکه کف آنها همچون مبل درست شده است که حلی است برای دو مشکل یاد شده.

صندلی و میز

استفاده از این نوع جایگاه بسیار مناسب است اما هزینه ی آن بیشتر خواهد شد.

هر دانش آموزی یک صندلی راحتی دارد و میز نسبتا بزرگی مقابل او قرار دارد.

اگر می توانید هزینه کنید ، اگر میز کشودار هم باشد تا دانش آموز وسایل خود را در آن قرار دهد بجای اینکه روی میز پخش کند ، بسیار عالی خواهد بود.

صندلی و میزگرد

برای چیدمان میزگردی ، صندلی ها بدون دسته و راحتی خواهند بود و افراد دور یک میز گرد یا میز مربعی شکل می نشینند.

Share:

ارسال یک در تیکت پاسخ جدید آمد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها